Dropmed har under 2023 tagit en helt ny riktning i systemutvecklingen. Vad är egentligen skillnaden, och hur ser planen ut för 2024?
Det nya systemet bygger på low code, en sorts visuell programmering som görs fullstack på SaaS-plattformar. Low code är både snabbare och billigare än traditionell utveckling. Framfarten av AI har accelererat utvecklingen av low code, och idag kan en low code utvecklare med chat GPT ersätta det mesta som tidigare krävde ett helt team av utvecklare.
Vi har länge arbetat med AI men nu bygger vi in det i systemet. Sökmotorn drivs av AI som förstår naturligt språk, vilket innebär att man kan skriva saker som "Något att hålla såret när jag syr" och få suturpincetter. Detta för att sökmotorn förstår hur människor pratar. Vi introducerar även "Fråga AI" som är en separat funktion i sökmotorn där användaren kan konversera med en AI tränad på att guida i vår plattform. AI kommer även användas för att optimera kostnad och träffsäkerhet i vår egen marknadsföring genom Adwords.
En av de absolut viktigaste och systemavgörande kvalitéerna som vårdgivare söker är pålitlighet. Detta innebär att informationen på sidan stämmer, där produkter som restats eller tagits ur sortimentet inte syns och ersättningsprodukter listas, att priserna är uppdaterade mm. Hittills har all data uppdaterats manuellt. Nu kommer den uppdateras automatiskt varje dag. Ytterligare en stor förändring är orderläggning, där vi tidigare hanterat alla ordrar manuellt, men nu är hela processen automatiserad, där vi till och med har direktintegrationer mot vissa leverantörers ERP-system. Sammantaget gör dessa uppdateringar enorm skillnad och vårdgivaren garanteras en snabb och pålitlig leveranskedja.
Dropmed kan nå BE snabbare om vi ökar antalet ordrar och marginalen. En essentiell funktion för detta är att öppna marknadsplatsen, vilket nu äntligen realiseras. Produkter blir sökbara på Google och vi kan använda AI-drivna Adwords och SEO-optimering för att driva försäljning. Vi lanserar även stöd för kortbetalningar, en avancerad funktion för en marknadsplats eftersom hela beloppet hålls i en escrow där utbetalningar "hämtas" av leverantörer när vårdgivaren markerar produkten som levererad. Detta möjliggör för oss att räkna hela GMV som omsättning istället för endast provisionen. När vi styr slutpriset öppnas ytterligare dörrar för att öka omsättningen, nämligen att provisionen nu kommer kunna ställas in både mot leverantörer och vårdgivare. Olika vårdgivare kommer ha olika priser, där våra intäkter är högre för vissa kundgruppers beställningar.
Utöver detta utvecklas en rad efterfrågade funktioner (fullständig lista längre ner).
Planen för 2024 är att återuppta och kickstarta försäljningen ordentligt. Den nya plattformen färdigställs i slutet av december och lanseras i början av januari. När denna är live bearbetas ett 20-tal kunder som tidigare beställt på Dropmed. Vi kommer även satsa mer på aktiv marknadsföring för att driva den öppna försäljningen.
Vi planerar att ta in kapital om ca 4M i Q2 2024. Kapitalet kan ta oss till BE och kommer i första hand användas för att rekrytera ny VD & försäljningschef samt en extra säljare.
Av detta kapital har vi ett mer omgående behov av 1M i syfte att kickstarta försäljningen.
Konvertibler till ett värde om 1M kommer därför ställas ut, där investerare som går in tidigare får 20% rabatt i vårens runda.
Vi kommer vilja ta individuella avstämningar och ber er därför redan nu se över kalendrarna kommande veckor.
Sebastian Brieger
CETO & grundare
Nedan tabell visar skillnaden mellan Dropmeds nuvarande inköpsplattform och den nya som lanseras jan 2024.
När jag funderar på vad Dropmed tar med sig från 2023 går tankarna tillbaka till när bolaget först grundades för snart fyra år sedan. Vi hade outsourcat utvecklingen till Indien, men efter fyra månaders “hard coding” hade vi fortfarande inte en fungerande hemsida. Projektet avbröts, men redan en vecka senare var sidan uppe. Den var långt ifrån perfekt, men jag hade byggt den själv med low code.
Under åren har Dropmed sett fem utvecklingsprojekt lett av tre olika CTOs i syfte att förkroppsliga visionen i en plattform. Varje projekt tog oss närmre, men systemet blev snabbt snårigt och svårarbetat.
2023 kickstartades projektet som skulle totalrenovera systemet från grunden. Beslutet var välgrundat och projektet skulle ta en månad. Fyra månader senare drog vi i handbromsen. Vi satt med ett obrukbart kodnäste som hade kostat fem gånger mer än planerat.